Sinfonia Varsovia - EQUAL RANK DISTINCTIONS !!!

project description

The SinfoniaVarsovia Orchestra a two-stage architectural competition for a
conceptual design of the main municipal concert hall for 1800 seats as well as
the adaptation of the ex-Veterinary Institute's historical buildings located at
Grochowska Street in Warsaw
-EQUAL RANK DISTINCTIONS

2010

More information at www.sinfoniavarsovia.org/konkurs

dewiza/emblem: GSK683

project facts

The designed complex with the inner garden is meant to be an ‘oasis’ in the increasingly dense city, offering an opportunity to surround oneself with art, also in open spaces. The new layout relates to the character of the existing complex and is inspired with the form of receiving music outside the concert hall.
The complex is to be an outstanding, yet integrated fragment of the district. Introducing galleries will connect the revitalized buildings and accentuate the ‘Sinfonia Varsovia House’ placed in the center of the courtyard. The openwork structure of the galleries will enable free access to the garden around its perimeter.
The roof of the new building forms a ‘floating horizon’ – a garden space reserved for Sinfonia Varsovia. Merging the concert halls into the roof will adjust their scale to the surroundings.
The project aims at demarcating the area of the quarter containing the former complex of the Veterinary Institute, in relation to the tradition of the block city structure in the old Grochów district.
The complex of the former Veterinary Institute currently consists of freestanding buildings creating a symmetrical composition. Building A with its front driveway and inner courtyard forms its core. The main goal of the project is to unite buildings B, C, D, and E through the introduction of galleries and by creating a perimetric structure accentuating building A (‘Sinfonia Varsovia House’) located in the center. The composition is closed by the new building with the concert hall, adding a new scale to the whole project. The entire courtyard becomes an extensive front garden and the ‘Sinfonia Varsovia House’ (with the restored historical decoration) turns into its ‘ornament’. The new, main function in the form of Concert Hall will affect the perception of the complex, in which Concert Hall and the entrance to the foyer will become the predominant element.
The concept of the Concert Hall refers to the idea of the Polish pavilion at the International Exhibition of Decorative Arts and Modern Industry in Paris in 1925. The Pavilion, by Jozef Czajkowski, was a white building of a simple form, crowned with a 23-meter glass tower illuminated at night. The masonery part made an impression of a paper sculpture – rhythmic detail, faceted, resembling traditional ornamentation from Zakopane, used the play of light and shadow. The tower was light, delicate, ‘crystalline’.
Pearl-white facets will be modeled in daytime with natural light and with artificial illumination, creating a rich, dramatic effect at night. ‘Crystalline’ structure of the building will contribute to a mild, subtle atmosphere of the interior at daytime, while after dusk the light emanating from the interior of the building will form a beacon, pointing the way to the new Sinfonia Varsovia headquarters.
Rezydencja Sinfonia Varsovia

Projektowany zespół zabudowy wraz z wewnętrznym ogrodem ma stanowić rodzaj „oazy” w tkance coraz gęstszego miasta, dającej możliwość obcowania ze sztuką również w przestrzeniach poza-kubaturowych. Kompleks umożliwi wyjście poza ramy celebrowania muzyki i życia kulturalnego jedynie w godzinach wieczornych. Nowy układ nawiązuje do natury istniejącego zespołu będącego wiejską posiadłością i jest zainspirowany formą odbierania muzyki poza salą koncertową, jaką jest np. festiwal operowy odbywający się na terenach posiadłości Glyndebourne.
Wprowadzenie krużganków zespoli zrewitalizowane budynki i wyeksponuje znajdujący się w centrum dziedzińca „Dom Sinfonia Varsovia”.

authors

Autorzy:
Krzysztof Banaszewski,
Małgorzata Kuciewicz,
Simone De Iacobis,

Współpraca autorska:
Monika Kuczewska, architekt krajobrazu – projekt zieleni
Zofia Pieniążek, architekt krajobrazu – projekt zieleni

Współpraca specjalistyczna:
Wojciech Kaczura, architekt - organizacja inwestycji
inż. Walter Koller, AAB Stryjenski & Monti SA, Genewa – akustyka

Współpraca:
Jakub Szczęsny, Centrala - grupa projektowa
Zygmunt Fit, architekt
Tomasz Gancarczyk, architekt
Anna Kotowska, architekt
Piotr Zbierajewski, architekt

Konsultacje:
Tadeusz Strugała, dyrygent, Filharmonia Krakowska - dyrekcja filharmoniczna i symfoniczna
Grzegorz Michalski, muzykolog - organizacja koncertów i wydarzeń muzycznych

Wizualizacje:
Michał Gołębiewski
Model:
Jakub Morkowski
Adam Perka

Zespół ma być wyróżnionym, lecz integralnym fragmentem dzielnicy, a ażurowa struktura krużganków umożliwi wygodne wejście do ogrodu na całym jego obwodzie. W krużgankach umieszczono dodatkowe, otwarte na miasto funkcje powiązane z działalnością centrum kulturalnego, które zapewnią aktywne wykorzystanie przestrzeni dziedzińca również w czasie zamknięcia sali koncertowej. Kontrolę nad terenem umożliwiają obrotowe furty, które pozwolą wydzielić dziedziniec wyłącznie na potrzeby Sinfonia Varsovia. Dach nad nowym budynkiem, w sąsiedztwie sali koncertowej stanowi „drugi horyzont” - zarezerwowany wyłącznie dla Sinfonia Varsovia ogród z parterów bukszpanowych. Wtopienie w dach sal koncertowych dostosowuje ich skalę do otoczenia. Estetyczna i przestrzenna spójność zespołu jest nadrzędna w stosunku do architektonicznej oryginalności nowego obiektu.
Koncepcja budynku Sali koncertowej nawiązuje do idei polskiego pawilonu, który został zaprezentowany na Międzynarodowej Wystawie w Paryżu w 1925 roku. Pawilon projektu Józefa Czajkowskiego był białym budynkiem o prostej formie, zwieńczonym 23-metrową szklaną wieżą podświetlaną w nocy. Część murowana sprawiała wrażenie papierowej rzeźby - detal rytmiczny, łamany, bliski ornamentyce zakopiańskiej, wykorzystywał grę światła i cienia. Wieża natomiast była lekka, ażurowa, „kryształowa”.
Odniesieniem jest również uniwersalny dla kultury europejskiej język „fasetkowych” form rozwiniętego gotyku, znany chociażby z wnętrz Oude Kerk w Delft, Bazyliki Mariackiej w Gdańsku, katedry w Lincoln, czy nieco skromniejszych kryształowych sklepień fary w Morągu, bazylik w Brochowie i Kętrzynie. O ile w podanych przykładach architektury gotyckiej sterylne, białe fasetowanie dotyczy pokrytych tynkiem ścian i sklepień wewnętrznych, o tyle w projekcie sali koncertowej jest także sposobem kształtowania elewacji zewnętrznych obu sal. Biało-perłowe fasety będą modelowane w dzień naturalnym światłocieniem, w nocy zaś sztucznym światłem, dającym bogaty, dramatyczny efekt. „Kryształowa” struktura budynku będzie w ciągu dnia - dzięki grze promieni słonecznych - tworzyć łagodną i subtelna atmosferę we wnętrzu, po zmroku światło promieniejące z wnętrza budynku będzie „przywoływać”, wskazywać drogę do siedziby Sinfonia Varsovia.

by project advancement
HANSEN_zaproszenie_PL2 rozwarstwianiesocmodernizmu_212782 Jacek_Damiecki_MAKROFORMY fot._Michal_Matejko CENTRALA_Ajnr_2m TG2016_2 tumblr_o7twb270Jh1ufnwhyo5_1280 12513924_10207178212108566_5717199827902586919_o outdoor_ring_blanket DSC_5227_POLIN_day2 De_Iacobis_Simone_09 1_probki HAN_SER_11mini LtC_2Wirkus night_out PZYZBA_13 render_z_gory_poprawiony_SM SDI_0598 michal jonca _BGF2543_AIR2 filizanka DSC_1005 DSC_0869 copy 11 Zamecznik_CENTRALA_01m rakowiec17 1606461_786350814724860_444746819_o skwer_w_pawilonie_strefa_parkour_1200px 1378676_166040136925676_648037791_n IMG_0361 DSC_0794mini Studio_b Illus_1 piern2 OHEL_front view_3 RM net 2 smile koncept zolty2 skwer2 7mini DSC_0726 copy 9 DSC_0404 NUKII_1 8 info2 keret_warsztaty_ksia_z_ka_test51 plakatroma 9_PODKOWA house_mockup_2_Jakub Szczesny czysta logo Sil_07 STAD render podstawowy 600 HOO 02schematy_przekro WROC render3 WWR 05 kro ele MHP impresja net4 036_3 007_3 vis2 009_2 TEST_zaproszenie2 024_1 wnetrze-005_pt cover makieta021 ele ikonka CERANOW house_Jakub Szczesny_view 3 030_1 centrala7x 035_1 015_3 polin3 mis_makieta 002_3 06_wz 031_6 001_1